مرسدس بنز +EQS AI با هوش مصنوعی شخصی‌سازی رانندگی عرضه شد

مرسدس‌بنز-EQS AI-هوش‌مصنوعی-خودرو‌هوشمند-شخصی‌سازی‌رانندگی-MBUX-GPT-Core-تعلیق‌فعال-باتری‌SolidState-فناوری‌خودران-EmotionSense-HyperGlass-Cockpit تکینیو techinio

مرسدس‌بنز با معرفی نسخه ویژه +EQS AI، مسیر تازه‌ای در آینده خودروهای لوکس برقی ترسیم کرده است. این مدل نه‌تنها از نظر طراحی و عملکرد، بلکه از نظر هوشمندی و تعامل انسان‌محور، نسل جدیدی از خودروهای شخصی‌سازی‌شده را معرفی می‌کند — جایی که خودرو با یادگیری مداوم از رفتار راننده، به سبک رانندگی، خلق‌و‌خو و حتی ریتم زندگی او سازگار می‌شود.

سیستم جدید مرسدس با نام +Mercedes Personal Drive AI مبتنی بر شبکه عصبی اختصاصی AMG Neural Suite است. این سامانه با تحلیل بیش از ۷۵ پارامتر حرکتی، صوتی و محیطی، الگوی رانندگی و ترجیحات فردی کاربر را برای ایجاد تجربه‌ی سفارشی ذخیره می‌کند.

هوش مصنوعی قادر است نحوه فشردن پدال، زاویه فرمان، میزان استرس در شرایط ترافیک، یا حتی انتخاب موسیقی را تشخیص داده و با تنظیم تعلیق، گشتاور موتور و نور کابین، شرایط بهینه‌ای برای همان لحظه ایجاد کند.

به مرور زمان، هر +EQS AI به خودرویی منحصربه‌فرد برای صاحب خود تبدیل می‌شود؛ الگوریتم‌ها با یادگیری مستمر، هفته‌به‌هفته تطبیق دقیق‌تری پیدا می‌کنند و با سیستم صوتی MBUX GPT‑Core امکان گفت‌وگو با راننده را نیز به شکل طبیعی فراهم کرده‌اند.

+EQS AI به موتور دوگانه با توان مجموع ۷۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن‌متر مجهز است. این خودرو در ۳.۱ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برد حرکتی آن بالغ بر ۷۴۰ کیلومتر با استفاده از باتری نسل ششم Solid‑State Pack S6 است.

سیستم احیای انرژی هوش‌محور (Smart Regen AI) نیز در هنگام ترمزگیری نحوه کاهش سرعت را با مدل رانندگی کاربر تطبیق داده و تا ۱۵٪ بازده انرژی را افزایش می‌دهد.

تعلیق فعال AirMotion‑5 نیز به‌صورت بلادرنگ از داده‌های +EQS AI تحلیل می‌گیرد تا نرمی یا سختی را مطابق حالات احساسی و واکنش‌های رفتاری راننده تنظیم کند.

کابین تماماً دیجیتال این مدل با نام Hyper‑Glass Mood Cockpit از سه نمایشگر ۴K تشکیل شده که به کمک هوش مصنوعی رنگ‌ها، شدت نور و اطلاعات رانندگی را بر اساس خلق‌و‌خوی کاربر تغییر می‌دهد.

فرمان جدید Emotion‑Sense دارای حسگر ضربان دست است که با داده‌های سلامت و سطح تمرکز راننده، شرایط رانندگی را پایدار نگه می‌دارد. سیستم صوتی Burmester‑AI نیز موسیقی را با کیفیت صوتی تنظیم‌شده بر اساس حالت احساسی کاربر پخش می‌کند.

در بخش بیرونی، طراحی آیرودینامیک EQ Aeroline با ضریب مقاومت فوق‌العاده‌ی ۰.18 Cd، هماهنگی بی‌نظیری میان سرعت، سکوت و زیبایی ایجاد کرده است.

مرسدس اعلام کرده تولید آزمایشی EQS AI+ از پاییز ۲۰۲۵ آغاز و عرضه جهانی آن در بهار ۲۰۲۶ صورت خواهد گرفت. قیمت پایه حدود ۲۳۰ هزار دلار تخمین زده شده و نسخه‌های سفارشی با کابین شخصی‌سازی‌شده برای مشتریان VIP نیز طراحی شده‌اند.

تحلیل‌گران معتقدند +EQS AI گامی بزرگ در مسیر خودروهای «هوشمند احساس‌محور» است؛ خودروهایی که با انسان نه از طریق فرمان، بلکه از طریق فهم رفتار تعامل می‌کنند.

بی‌ام‌و-i7 Quantum Edition-GPT5-هوش‌مصنوعی-رابط‌گفتاری-خودروی‌هوشمند-QuantumNeuralCore-فناوری‌کوانتومی-خودران-تجربه‌گفت‌وگویی-BMW Cloud-لوکس‌برقی قبلی را بخوانید

BMW i7 Quantum Edition نخستین خودرو با رابط گفتاری مبتنی بر GPT 5

تویوتا-Prius 2026-باتری‌حالت‌جامد-SolidState-برد۱۰۰۰کیلومتر-شارژ‌سریع-HyperCharge-فناوری‌برقی-PanasonicEnergy-BeyondZero-خودروهوشمند-پایداری‌انرژی بعدی را بخوانید

تویوتا اعلام ساخت نخستین باتری حالت جامد ۱۰۰۰ km برد برای مدل Prius 2026

مشتاق نظرات شمائیم

نظر خود را بنویسید.