تویوتا اعلام ساخت نخستین باتری حالت جامد ۱۰۰۰ km برد برای مدل Prius 2026

تویوتا-Prius 2026-باتری‌حالت‌جامد-SolidState-برد۱۰۰۰کیلومتر-شارژ‌سریع-HyperCharge-فناوری‌برقی-PanasonicEnergy-BeyondZero-خودروهوشمند-پایداری‌انرژی تکینیو techinio

تویوتا موتورز با انتشار خبر توسعه نسل جدید باتری‌های حالت جامد، بار دیگر صنعت خودروهای هیبرید و تمام‌برقی را غافلگیر کرد. این باتری انقلابی که برای مدل Prius 2026 طراحی شده، با فناوری جدید خود قادر است برد حرکتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را فراهم کند و زمان شارژ کامل آن به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش یافته — رکوردی که آینده‌ی خودروهای برقی را متحول خواهد کرد.

این نسل تازه از باتری‌ها با عنوان Solid‑State Gen‑5 از الکترولیت سخت سرامیکی بهره می‌برد که پایداری حرارتی بسیار بالایی دارد و تبادل یونی را با سرعتی تقریباً دو برابر نسبت به باتری‌های لیتیوم‑یونی معمولی انجام می‌دهد.

تویوتا پس از ۸ سال تحقیق و بیش از ۲۵۰ نمونه آزمایشی، توانسته ‌است ترکیب ویژه‌ای از آلیاژ لیتیوم‑فسفر‑سولفید را توسعه دهد که ضمن کاهش وزن کلی پک، تراکم انرژی را تا ۴۵٪ بیشتر کرده است.

این باتری نه‌تنها ظرفیت بالاتری دارد، بلکه در دماهای پایین عملکرد خود را حفظ می‌کند — نقطه ضعف همیشگی باتری‌های موجود. گفته می‌شود عمر مفید آن به بیش از ۲۵ سال یا ۵۰۰۰ چرخه شارژ کامل خواهد رسید.

مدل جدید Prius 2026 با این منبع انرژی تازه، ترک عادت قدیمی خودروهای هیبریدی را عملی می‌کند: نسخه تمام‌برقی آن می‌تواند با یک شارژ، ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت بپیماید.

توان موتور از نسل پیشین ۱۸٪ افزایش یافته و با سیستم انتقال قدرت دوگانه (Dual‑eDrive Plus)، خروجی کلی به حدود ۴۳۰ اسب بخار رسیده است.

در کنار آن، سیستم شارژ سریع “Toyota HyperCharge” امکان شارژ ۸۰٪ باتری را تنها در ۹ دقیقه فراهم می‌کند.

تویوتا همچنین با همکاری گروه Panasonic Energy و مؤسسه ملی پیشرفته مواد ژاپن (NIMS)، بر روی طراحی ماژول‌های ضدانفجار باتری و سیستم خنک‌کننده هوشمند Solid‑Flow کار کرده تا ایمنی کامل تحت فشارهای بالا را تضمین کند.

Prius 2026 علاوه بر فناوری باتری، طراحی جدیدی با آیرودینامیک بهینه‌شده دارد. ضریب مقاومت هوا به ۰.20 Cd رسیده و بدنه با آلیاژ سبک ترکیب‌شده از آلومینیوم و فیبرکربن ساخته شده تا وزن کلی خودرو حدود ۹٪ کاهش یابد.

تویوتا اعلام کرده این مدل آغازگر فاز دوم پروژه Beyond Zero Plan خواهد بود — برنامه جهانی برند برای عبور کامل از سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۵.

توسعه باتری Solid‑State همچنین قرار است امسال وارد تولید آزمایشی شود و از نیمه اول ۲۰۲۶ رسماً در خطوط مونتاژ Prius 2026 مورد استفاده قرار گیرد. کارشناسان معتقدند با تجاری‌سازی این فناوری، رقابت جهانی در زمینه باتری حالت جامد وارد مرحله‌ای تازه خواهد شد.

تحلیلگران بازار خودرو پیش‌بینی کرده‌اند که معرفی باتری Solid‑State Gen‑5 تویوتا نه‌تنها بر خودروهای هیبریدی، بلکه بر بازار جهانی خودروهای تمام‌برقی اثر جدی خواهد گذاشت. کشورهایی چون آلمان، کره جنوبی و ایالات متحده هم‌اکنون در حال رایزنی برای همکاری فنی با تویوتا در این حوزه هستند.

مدل Prius 2026 با این فناوری‌ها، نه تنها ادامه‌ی میراث ۲۵ ساله‌ی پرفروش‌ترین خودروی هیبرید جهان است، بلکه آغاز فصل جدیدی از رانندگی بی‌وقفه، سریع و ایمن برای نسل آینده‌ است.

مرسدس‌بنز-EQS AI-هوش‌مصنوعی-خودرو‌هوشمند-شخصی‌سازی‌رانندگی-MBUX-GPT-Core-تعلیق‌فعال-باتری‌SolidState-فناوری‌خودران-EmotionSense-HyperGlass-Cockpit قبلی را بخوانید

مرسدس بنز +EQS AI با هوش مصنوعی شخصی‌سازی رانندگی عرضه شد

اتحادیه‌اروپا-خودرو‌خودران-سطح۴-قانون‌جهانی‌هوش‌مصنوعی-EU Auto AI Registry-تصمیم‌گیری‌اخلاقی-امنیت‌سایبری-حمل‌ونقل‌هوشمند-خودران‌اروپا-کاهش‌تصادف بعدی را بخوانید

تصویب قانون جهانی خودروهای خودران سطح ۴ در اتحادیه اروپا آغاز شد

مشتاق نظرات شمائیم

نظر خود را بنویسید.